C’est La Vie in de abdij

Friday 22 March 2019, 20:00 uur  - Aduard, Alle concerten, Overige concerten

Kaarten
 

De Stichting Abdijconcerten Aduard organiseert klassieke concerten met professionele musici in de sfeervolle middeleeuwse Abdijkerk van Aduard, geroemd om de prachtige akoestiek. De jaarlijkse concertserie bestaat uit vijf concerten, daarnaast organiseren we ook andere activiteiten waaronder een familieconcert.
De Abdijkerk ligt midden in het dorp en is de voormalige ziekenzaal van het cisterciënzer klooster, dat tussen de twaalfde en de zestiende eeuw beroemd werd door heel Europa. Het klooster werd gesticht in 1192.

De Abdijkerk is gelegen aan de Burgemeester Seinenstraat 42 te Aduard.

Programma

5+5=10| CHILDRENS CORNER (1908) – CLAUDE DEBUSSY (1862-1918)
In een bewerking van Alexander van Eerdewijk (2018)
Bezetting: Strijkkwintet en blaaskwintet

5+5=9 | NONET (1849) – LOUISE FARRENC (1804-1875)
Bezetting: fluit, hobo, klarinet, hoorn, fagot, viool, altviool, cello en contrabas

5+5=7 | PARTITA (1962) – GERMAINE TAILLEFERRE (1892-1983)
Bezetting: fluit, hobo, klarinet en strijkkwartet

Dit Franse programma, met twee werken van vrouwelijke componisten, zullen we in juli 2019 op cd zetten.

Debussy schreef Children’s Corner, van oorsprong een pianowerk, voor zijn toen drie jaar oude dochter Claude-Emma, die luisterde naar de koosnaam ‘Chouchou’. Alle delen dragen de naam van verschillende stukken speelgoed van Chouchou, waaronder een olifantenknuffel, een pop en een sneeuwbol. Dit arrangement heeft Alexander van Eerdewijk in 2018 voor ons gemaakt in het kader van het Debussy-jaar.

Louise Farrenc was tijdens haar leven een gerespecteerde concertpianist, componist en pianodocent. Na haar studies bij Johann Hummel en Anton Reicha trouwde ze met een fluitist met wie ze succesvolle concerttours door Frankrijk maakte. Haar faam werd zo groot dat ze een permanente baan kreeg aangeboden als pianodocent aan het conservatorium van Parijs. Echter gebeurde het pas na de succesvolle première van dit Nonet (waaraan o.a. de beroemde violist Joseph Joachim bijdroeg) dat ze evenveel werd betaald als haar mannelijke collega’s. Wellicht daarom is het Nonet één van haar bekendste werken gebleven, uit een grotendeels in de vergetelheid geraakt oeuvre.

Germaine Tailleferre was het enige vrouwelijke lid van het Franse collectief ‘Les Six’, een groep van zes componisten die zich afzetten tegen enerzijds de laatromantische muziek van Wagner en anderzijds de impressionistische stijl van Debussy en Ravel. Deze partita was een opdrachtwerk voor de Franse componist, violist en dirigent Georges Tzipine. Enkele jaren later, in 1969, werd er een concert georganiseerd vanwege het vijftigjarig bestaan van Les Six. Het programma moest uiteraard alle zes de componisten vertegenwoordigen. Van Tailleferre werd dit stuk gekozen en voor de gelegenheid bewerkt. Wij spelen de originele versie uit 1962.