Hongaarse Rijkdom

Monday 18 April 2022, 12:00 uur  - De Machinist, Rotterdam

Programma

5+5=10 | ROEMEENSE VOLKSDANSEN ‚Äď B√ČLA BART√ďK (1881-1945)
bezetting: strijkkwintet + blaaskwintet            bewerking Alexander van Eerdewijk (2021)

5+5=10 | RHAPSODY ‚Äď FRANZ LISZT (1811-1886)
bezetting: strijkkwintet + blaaskwintet            bewerking Alexander van Eerdewijk (2021)

5+5=4 | STRIJKKWARTET NO.3 – ERN√Ė DOHN√ĀNYI (1877-1960)
bezetting: strijkkwartet

 


B√©la Bart√≥k ‚Äď Roemeense Volksdansen

Bartók moet ongeveer dezelfde liefde hebben gevoeld voor de Roemeense volksmuziek als voor die uit zijn vaderland Hongarije. Naarmate enigszins onconventionele melodische en ritmische patronen van de volksmuziek dieper op hem inwerkten, raakte Bartók vaster besloten om dit materiaal grotere bekendheid te geven via zijn eigen arrangementen, waarvan de Zes Roemeense Volksdansen mogelijk de bekendste zijn.

Bart√≥k schreef het werk oorspronkelijk voor piano solo, maar er zijn vele bewerkingen van gemaakt, waaronder onlangs een nieuwe door onze hobo√Įst Alexander van Eerdewijk.

 

Franz Liszt ‚Äď Hongaarse Rapsodie Nr.2

Evenals Bart√≥k was ook Liszt verzot op volksmuziek. Dit is goed te horen in zijn negentien¬†Hongaarse Rapsodie√ęn¬†voor piano solo. Ze worden gekenmerkt door melancholie, een grote expressiviteit en heerlijke zigeunerritmes.¬†Rapsodie nummer 2¬†is de beroemdste uit deze reeks, vooral omdat passages eruit zijn omarmd door tekenfilmpersonages als Tom en Jerry, Woody Woodpecker en Bugs Bunny. Ook van dit stuk maakte Alexander voor ons tienen een gloednieuwe bewerking, met een glansrol voor onze klarinettist Bas van der Sterren.

 

Ern√∂ Dohnanyi ‚Äď Strijkkwartet Nr. 3

Anders dan zijn goede vriend en landgenoot B√©la Bart√≥k was het niet de Hongaarse volksmuziek die Dohnanyi fascineerde, maar dat typische mengsel van de Duits geori√ęnteerde klassiek en romantiek zoals we die zo goed van de muziek van Johannes Brahms kennen. Hoewel Dohnanyi vandaag de dag enigszins vergeten is als componist maakte hij in zijn tijd zelfs furore als de ‚ÄúHongaarse Brahms‚ÄĚ.

Toch heeft Dohnanyi zijn eigen stijl ontwikkeld, die ook goed te horen is in dit strijkkwartet. Verrassende elementen in zowel melodie als harmonie, hier en daar een vleugje jazz, gecombineerd met een goed gevoel voor humor; zijn muziek, en met name dit strijkkwartet, verdient het om vaker gespeeld te worden!

Concertkaarten