Mahler Light

4 t/m 14 April 2013

Een symfonie als kamermuziek

In het vierde programma van dit seizoen presenteren we met z’n tienen een werk dat normaal alleen door een groot symfonieorkest wordt uitgevoerd. De Finse componist en klavecinist Ere Lievonen maakte een bewerking voor vijf strijkers (twee violen, altviool, cello en contrabas) en vijf blazers (fluit, hobo, klarinet, fagot en hoorn) van het Adagio uit de¬†10e Symfonie¬†van¬†Gustav Mahler. Dit werk gaat vergezeld van de lichtvoetige¬†Serenatavoor viool, cello, klarinet, fagot en trompet van de Italiaanse componist¬†Alfredo Casella. De concerten vinden plaats van 4 t/m 14 april op zes locaties door het land.

Casella & de 10e van Mahler
De¬†10e Symfonie¬†is de laatste compositie van¬†Gustav Mahler¬†(1860-1911). Alleen het eerste deel, het Adagio, heeft hij nog volledig kunnen orkestreren. Van de overige delen zijn slechts schetsen overgeleverd die pas in de jaren zestig op ‘Mahleriaanse’ wijze zijn voltooid. De Finse, sinds 1997 in Nederland woonachtige componist en klavecinist¬†Ere Lievonen¬†(1972) maakte van het Adagio een bewerking voor een tienkoppig kamermuziekensemble. Het publiek krijgt zo de kans Mahler eens op geheel andere wijze te beluisteren: minder vanuit de overweldiging van de volle orkestklank, meer vanuit de subtiliteit waarop Mahler de talloze muzikale lijnen ineen vlocht.
Als tegenhanger voor Mahlers intense Adagio is gekozen voor de Serenata voor klarinet, fagot, trompet, viool en cello uit 1927 van de Italiaanse componist Alfredo Casella (1883-1947). Casella was een groot bewonderaar van de muziek van Mahler. Toch kende hij ook een lichtvoetiger kant die in zijn speelse Serenata (later ook bewerkt voor orkest) prachtig tot uitdrukking komt.